14. Podmioty LSICU Dragacz
Poniżej przedstawiono opis kluczowych podmiotów zaangażowanych w działania na rzecz integracji cudzoziemców w Gminie Dragacz.
Cele, zadania, a także konkretne działania zostały wypracowane przez grupę uczestników warsztatów, jako najistotniejsze z punktu widzenia działań integracyjnych skierowanych do cudzoziemców mieszkających w Ośrodku dla cudzoziemców, osób ze statusem ochrony międzynarodowej mieszkających w gminie i lokalnej społeczności Dragacza. Lista zadań jest otwarta i powinna być modyfikowana i aktualizowana zależnie od potrzeb. W kartach instytucji zanotowane zostały także szczególne potrzeby dotyczące niezbędnych zasobów oraz instytucji, z którymi powinna zostać podjęta współpraca.
Lista instytucji zawiera także instytucje i przypisane im zadania, które nie są bezpośrednio zaangażowane w system na poziomie gminy, ale pełnią w nim istotną rolę: Policja, przychodnia zdrowia. Za włączenie tych instytucji do działań integracyjnych odpowiedzialny będzie koordynator systemu.
Urząd Gminy w Dragaczu
Cel: zaspokajanie zbiorowych potrzeb cudzoziemców i uchodźców oraz tworzenie warunków dla ich pełnego uczestnictwa w życiu Gminy.
Zadania:
- Wprowadzenie asystenta międzykulturowego na poziomie instytucji gminnych.
- Działania informacyjno-edukacyjne mające na celu zapoznanie cudzoziemców ze strukturą organizacyjną Urzędu Gminy i procedurami spraw administracyjnych, np. organizacja dni otwartych Urzędu Gminy dla cudzoziemców i uchodźców, opracowanie broszur informacyjnych.
- Tłumaczenie wzorów wniosku o meldunek, wydanie aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu oraz opłat skarbowych itp.
- Określenie warunków ubiegania się o przydział lokalu mieszkalnego.
- Określenie warunków otrzymania pomocy finansowej na utrzymanie mieszkania (dodatek mieszkaniowy i energetyczny).
- Zapoznanie cudzoziemców z obowiązującą polityką podatkową oraz opłatami lokalnymi.
- Wypracowanie procedur udzielania wsparcia uchodźcom i cudzoziemcom.
- Współpraca z instytucjami samorządowymi i innymi podmiotami w zakresie integracji cudzoziemców ze społecznością przyjmującą.
- Zapewnienie nauki języka mieszkających na terenie gminy cudzoziemców dla pracowników instytucji, którzy mają najczęstszy kontakt z cudzoziemcami.
- Przeszkolenie pracowników Urzędu Gminy z zakresu wielokulturowości.
Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji
Cel: włączanie społeczności cudzoziemców i uchodźców w aktywne uczestnictwo w życie kulturalne gminy oraz podejmowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej; koordynacja przedsięwzięć kulturalnych skierowanych do cudzoziemców.
Zadania:
- Diagnozowanie potrzeb społeczności cudzoziemskiej w obszarze kultury.
- Organizacja imprez kulturalnych i integracyjnych (np. festyny, wycieczki, prelekcje tematyczne dotyczące kultury polskiej i kultur społeczności cudzoziemskiej).
- Organizacja czasu wolnego, motywowanie cudzoziemców i uchodźców do udziału w zajęciach i imprezach kulturalnych GOKSiR.
- Działania na rzecz zwiększenia udziału społeczności cudzoziemskiej w procesie planowania programu dla GOKSiR.
- Udostępnianie sal do nauki języka polskiego dla cudzoziemców.
- Działania informacyjne dotyczące oferty różnych organizacji i instytucji, udostępnianie broszur informacyjnych.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Cel: pomoc osobom i rodzinom cudzoziemskim w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, wsparcie ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych, realizacja działań prowadzących do usamodzielnienia oraz integracji ze środowiskiem.
Zadania:
- Zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych, świadczenie pomocy społecznej cudzoziemcom, którzy z mocy ustawy mają do niej prawo, czyli np. osoby ze statusem uchodźcy i ochroną uzupełniającą korzystający z pomocy na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
- Przyznawanie świadczeń pieniężnych i niefinansowych w zależności od potrzeb cudzoziemca/uchodźcy.
- Pomoc w poszukiwaniu mieszkania.
- Realizacja pozostałych działań wynikających z zakresu obowiązków instytucji.
- Współpraca z PCPR w zakresie realizacji IPI przez cudzoziemców.
- Prowadzenie poradnictwa specjalistycznego w obszarze prawnym i psychologicznym.
- Informowanie o obowiązujących zasadach przyznawania pomocy.
- Pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na działania związane z integracją cudzoziemców.
- Pomoc w wypełnianiu wniosków i formularzy.
Kościół
Cel: promowanie pozytywnych zachowań wobec innych kultur.
Zadania:
- Pokazywanie różnorodności wiary i nauka tolerancji wobec innych wyznań.
- Integracja ze społeczeństwem.
- Nauczanie jak powinien zachować się katolik wobec bliźniego w potrzebie, wskazanie zalet wielokulturowości.
- Spotkania informacyjne z reprezentantami innych kultur (również na lekcjach religii).
- Festyny rodzinne organizowane przez parafie z udziałem obcokrajowców.
- Animowanie działań na rzecz cudzoziemców, np. kwesty.
Organizacje pozarządowe
Cel: włączenie cudzoziemców/uchodźców w działalność gminnych organizacji pozarządowych oraz prowadzenie działań integracyjnych i aktywizacyjnych.
Zadania:
- Informowanie o działalności organizacji i instytucji oferujących działania i pomoc dla dzieci i dorosłych.
- Pomoc uchodźcom i cudzoziemcom w różnym zakresie przez realizowane projekty.
- Organizacja oferty spędzania czasu wolnego dla mieszkańców ośrodka dla cudzoziemców.
- Organizacja działań integracyjnych, np. pikników, inicjatyw zapoznających cudzoziemców z lokalną kulturą, kuchnią oraz tradycjami innych narodowości.
- Organizacja nauki języka dla uchodźców i pracowników instytucji.
- Podjęcie wspólnych działań z lokalnymi organizacjami pozarządowymi (np. Stowarzyszenie Nasza Gmina Dragacz, Ludowe Zespoły Sportowe, Koło Gospodyń Wiejskich, OSP).
Ośrodek dla cudzoziemców
Cel: stworzenie warunków bytowych cudzoziemcom będącym w procedurze o przyznanie statusu uchodźcy.
Zadania:
- Zapewnienie zakwaterowania, wyżywienia, opieki medycznej i dostępu do edukacji dzieci.
- Prowadzenie działań preintegracyjnych mających przygotować cudzoziemców do życia poza ośrodkiem (np. nauka języka polskiego, kursy zawodowe, informowanie o lokalnym rynku pracy, o systemie administracyjnym).
- Zapewnienie pomocy prawnej.
- Zapewnienie asystenta międzykulturowego (tłumacza z doświadczeniem prawniczym) w kontaktach z sądami.
- Dbanie o dobre relacje i komunikację wewnątrz ośrodka.
- Dbanie o dobry wizerunek przyjaznego urzędu i pracowników.
Policja
Cel: dbałość o ład, porządek i bezpieczeństwo mieszkańców poprzez działania interwencyjne i prewencyjne. Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do policji oraz cudzoziemców.
Zadania:
- Organizacja spotkań z mieszkańcami ośrodka dla cudzoziemców na temat obowiązujących praw, przepisów i norm.
- Działania informacyjne — udostępnianie informacji na temat działań instytucji, wielojęzycznych broszur informacyjnych itp.
- Organizacja wspólnych zajęć samoobrony dla mieszkańców Grupy i cudzoziemców.
- Rozwój kadr policji w obszarze wiedzy na temat kultury i obyczajów cudzoziemców mogących stwarzać sytuacje konfliktowe.
- Realizacja zadań wynikających z obowiązków instytucji, tj. interwencje, przyjmowanie zgłoszeń, patrole, działania prewencyjne,
Pracodawcy
Cel: stwarzanie dogodnych warunków dla zatrudniania cudzoziemców i uchodźców.
Zadania:
- Informowanie o dostępnych miejscach pracy dla cudzoziemców/uchodźców.
- Tworzenie i organizacja miejsc pracy.
- Kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje dla cudzoziemców i uchodźców.
- Dbanie o integrację w miejscu pracy (animacja pracowników poza godzinami pracy).
- Zapewnienie niezbędnych warunków pracy (odzież, zaplecze socjalne, przeszkolenie zgodnie ze stanowiskiem pracy).
- Pomoc cudzoziemcom/uchodźcom w rozliczeniu PIT.
Gminna przychodnia zdrowia
Cel: świadczenie usług zdrowotnych, zapewnienie opieki zdrowotnej i umożliwienie korzystania z usług zdrowotnych cudzoziemcom na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
Zadania:
- Realizacja działań wynikających z obowiązków instytucji: zapewnienie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w zakresie podstawowym, przyjmowanie pacjentów, kierowanie do specjalistów, wizyty domowe, prowadzenie programów profilaktycznych itp.
- Szkolenie personelu medycznego w zakresie różnic kulturowych i pracy z cudzoziemcami/uchodźcami.
- Informowanie cudzoziemców o procedurach medyczno-administracyjnych.
- Organizacja spotkań z cudzoziemcami/uchodźcami na temat zdrowego trybu życia.
Sołectwa
Cel: angażowanie cudzoziemców w stałe zadania sołtysów oraz integracja społeczności lokalnej z cudzoziemcami/uchodźcami.
Zadania:
- Angażowanie cudzoziemców/uchodźców w życie sołectw i włączanie cudzoziemców/uchodźców w prace rady sołeckiej i sołtysów.
- Udział cudzoziemców/uchodźców w zebraniach sołeckich i zgłaszanie sugestii.
- Zapraszanie przedstawicieli cudzoziemców/uchodźców przez radę sołecką na zebrania.
- Współpraca cudzoziemców/uchodźców przy organizacji imprez sołeckich.
- Pozyskiwanie funduszy przez pisanie projektów na działania integracyjne.
- Organizacja działań integracyjnych (turnieje sportowe, rajdy rowerowe, rękodzieło, kulinaria).
Placówki oświatowe
Cel: edukacja i integracja dzieci cudzoziemskich i uchodźczych objętych obowiązkiem szkolnym.
Zadania:
- Nauczanie.
- Wychowywanie.
- Integracja ze społecznością polską uczniów i rodziców.
- Zapewnienie opieki w czasie wolnym (zajęcia świetlicowe).
- Wywiad z rodzicami na temat wcześniejszej historii edukacji i zapisanie do właściwej klasy.
- Przygotowanie niezbędnika informacyjnego w języku obcym (zasady działania szkoły, regulamin, prawa dziecka i rodzica, obowiązki itp.).
- Dostosowanie podstawy programowej do możliwości ucznia (zmiana zapisów w prawie).
- Organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych: język polski jako język obcy, pomoc nauczyciela.
- Zapewnienie podręczników, ubezpieczenia, posiłków.
- Zapoznanie z obowiązującymi w szkole zasadami. Uzyskanie informacji, czy jakieś zasady są trudne do spełnienia z powodów kulturowych/religijnych — wprowadzenie środków zaradczych.
- Dbanie o równe traktowanie wszystkich uczniów.
- Działania wychowawcze na rzecz zintegrowania społeczności klasowej: festyny rodzinne, zajęcia sportowe, wycieczki, kino itp.
- Działania informacyjne i edukacyjne pokazujące różnorodność kulturową jako atut.
- Umożliwienie kultywowania tradycji przez dzieci cudzoziemskie i pokazywanie jej społeczności.
- Zaangażowanie rodziców dzieci cudzoziemskich w życie szkoły.
- Prowadzenie zajęć dotyczących różnych kultur w ramach zajęć lekcyjnych.
- Wprowadzenie opiekuna szkolnego dla dzieci uchodźczych (nauczyciel, pedagog, rodzic, starszy uczeń) — pomoc w nauce, kontaktach z innymi dziećmi i rodzicami.
- Organizacja lekcji dotyczących uchodźców, uczące tolerancji.
- Wypracowanie procedur współpracy z dziećmi cudzoziemskimi i zasad współpracy.
- Tworzenie bazy osób/instytucji zajmujących się pracą edukacyjną z „rzadkimi” kulturami.
- Przeszkolenie grona pedagogicznego do pracy w klasie wielokulturowej w obszarze realizacji podstaw programowych oraz pracy z trudnymi sytuacjami.
- Zapewnienie bazy lokalowej i wyposażenia, materiały edukacyjne.
- Szkolenia.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
- Dostęp do materiałów na temat kultur krajów dzieci uchodźczych w celu zapoznania z nimi uczniów polskich.